Amazon, jako jeden z pierwszych na świecie sklepów internetowych, jest obecnie prawdziwym potentatem w branży e-commerce, nie dziwne więc, że o firmie, oraz jej założycielu, napisano tysiące artykułów prasowych i kilka książek. Jedna z nich trafiła w moje ręce i postanowiłem ją dla Ciebie zrecenzować.

Tytuł książki, a raczej jej podtytuł, w pełni oddaje treść tej publikacji (co jest i trudne i rzadkie zarazem). Przypomnijmy, więc iż jest to „Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com”. Kluczowe jest tu słowo „historia”, bo to w dużej mierze książka historyczna, pokazująca poszczególne etapy życia założyciela firmy i tworzenia Amazona (a ja nie zamierzam w tej recenzji Ci tej historii opisywać lub streszczać, bo nie po to piszę tego bloga – szukam w książkach inspiracji i je opisuje po każdej lekturze). Nie jest to więc stricte książka biznesowa, z której dowiesz się jak prowadzić sklep internetowy na miarę Amazona, czy być skutecznym przywódcą i liderem na miarę Jeffa Bezosa. Nawet jeżeli takie fragmenty znajdziesz w tej książce, to trudno będzie Ci je jakoś w praktyce zastosować (poza może jednym wyjątkiem, o którym poniżej).

To z mojej perspektywy wada tej książki. Jak pewnie wiesz, każdą publikację czytam pod kątem mojego własnego biznesu, chcąc z niej wyciągnąć coś dla siebie. Tutaj niewiele takich treści znalazłem, chociaż zaciekawiła mnie jedna z teorii Bezosa odnosząca się do podejmowania ryzyka, którą zastosować mogą osoby zastanawiające się nad założeniem własnego biznesu lub podjęciem ryzyka w ramach już prowadzonej firmy. Teoria ta, roboczo nazwiemy ją teorią „minimalizacji żalu”, tak została opisana przez Bezosa:

Wiem, że w wieku 80 lat nie będę miał do siebie żalu o próbowanie. Tak samo nie zamierzałem żałować spróbowania swoich sił w Internecie, o którym myślałem, że będzie kolejną “wielką rzeczą”. Wiedziałem, że jeśli poniosę porażkę, nie będę tego żałował, bo żałować mogę tylko czegoś, czego nie zrobiłem.

Inaczej mówiąc, jeżeli wahasz się podjąć jakąś decyzję, która wiąże się z ryzykiem, warto spojrzeć na wszystko z dystansu. Czy za kilkadziesiąt lat będziesz żałował, że nie spróbowałeś? A może będziesz żałował, że spróbowałeś i ci się nie udało? Jeżeli z podjęciem danej decyzji wiąże się duże ryzyko (np. finansowe, bo musisz zainwestować 10, 20 lub 100 tys. zł), to z pewnością trzeba się mocna zastanowić. Czy jednak za kilkadziesiąt lat te pieniądze będą miały dla ciebie jakieś znaczenie?

To ciekawa teoria, i warto w ten sposób analizować podejmowana przez siebie decyzje biznesowe. Idzie za tym też bardzo istotny postulat, który rozbrzmiewa z wielu decyzji i działań Bezosa. Akceptacja porażki i błędów. W bardzo wielu książkach biznesowych znajdziemy dokładnie takie zalecenia, aby nie bać się błędów, bo każdy je popełnia (oprócz tych co nic nie robią, lub nie robią nic innowacyjnego) i stanowią one nieocenione źródło wiedzy dla firmy. Dodatkowo nie wolno za ich popełnianie karać pracowników (chyba, że popełniają ten sam błąd dwa razy, co świadczy o niewyciąganiu wniosków), bo wtedy będą ukrywać błędy, a firma nie będzie się na ich podstawie uczyła.    

I z praktycznych rzeczy, to tyle. Nie zrozum mnie, źle, nie żałuję spędzonego czasu nad tą lekturą. Lubię czytać biografię znanych ludzi (a tym bardziej autobiografie i historie biznesów pisane przez ich założycieli – patrz np. historia Zappos opowiedziana przez Toniego Hsieh). Amazon to jedna z największych korporacji na świecie, mająca istotny wpływ na standardy w branży e-commerce, obecna coraz silniej w Polsce. Wiedza na temat korzeni tej firm, jej wartości i historii, z pewnością przyda mi się w przyszłości.

Dlatego polecam Ci tę książkę, nie jako poradnik jak prowadzić skuteczny biznes a książkę historyczną, jak zrobił to Jeff Bezos i jego Amazon.com


A Ty co sądzisz o tej książce? Napisz w komentarzu!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.